In een digitale due diligence dataroom worden alle financiële documenten, juridische documenten en bedrijfsdocumenten opgenomen die relevant zijn bij de bedrijfsoverdracht. Als u een goed opgezette dataroom heeft, kunt u de koper (en zijn adviseurs zoals M&A- adviseur, advocaat, accountant) eenvoudigweg toegang geven tot de documenten. Vervolgens kan de koper voldoen aan zijn onderzoeksplicht bij de transactie, en heeft hij gemakkelijk toegang tot alle digitale informatie.

Dataroom opzetten

Een dataroom opzetten gaat niet zomaar. Het goed opzetten van een dataroom kost veel tijd en moet zorgvuldig gebeuren. Alle relevante informatie die een koper moet weten bij de transactie moet in de dataroom worden opgenomen en worden geïndexeerd. Daarnaast heeft de verkoper vaak aanvullende vragen waarop antwoorden worden verstrekt. Ook deze informatie wordt verwerkt in de dataroom.

Een goed ingericht dataroom wordt geheel op het bedrijf toegespitst maar bevat in ieder geval:
– Algemene ondernemingsgegevens;
– Financiële overzichten, actuele financiële informatie;
– Overzicht personeel en organisatie;
– Overzicht pensioen;
– Fiscale overzichten en afspraken;
– Overzicht juridische documentatie en overeenkomsten;
– Overige relevante informatie;
– Claims en procedures voorkomen.

De dataroom is niet alleen een belangrijke instrument bij de due diligence en het verkoopproces, maar ook om claims en procedures na de transactie af te dekken.

Wilt u vrijblijvend met ons sparren over een verkoopproces en het opzetten van een due diligence dataroom? Neem dan contact met ons op.

Terug